Met deze 15 tips haal jij het maximale uit de komende drie weken thuiswerken!

Thuiswerken. De ideale situatie is natuurlijk: op tijd op staan, vervolgens even sporten, met volledige focus aan het werk en de dag met een tevreden gevoel afsluiten onder het genot van een zelfgemaakte maaltijd. Toch gaat dit in de praktijk, en zeker nu met het coronavirus, vaak anders dan verwacht en is thuiswerken voor velen de grootste nachtmerrie: 10.000 afleidingen om je heen, kinderen die niet naar school kunnen en het huishouden wat ondertussen ook gewoon doorloopt. Herkenbaar? Lees dan snel verder. In deze blog deel ik 15 tips met je die jou gaan helpen om het maximale uit de komende drie weken thuiswerken te halen.

Omgeving

Creëer voor jezelf een fijne en opgeruimde werkplek. Ja, een echte werkplek inclusief bureau. Geen werkplek op de bank. Heb je geen bureau? Dan is er ergens in of rondom huis vast ergens een tafel te vinden, desnoods is het de tuintafel. Daarna is het een kwestie van het toevoegen van jouw kantoorartikelen (laptop, notitieboek, pen en papier). Zorg ervoor dat jouw werkplek ook écht opgeruimd blijft. Onnodige rommel zorgt onbewust alleen maar voor afleiding en sleept alleen maar energie weg. Ruim je werkplek de avond van tevoren op, zodat je de volgende ochtend meteen aan de slag kunt gaan.

Drink voldoende. Wat enorm helpt is om een grote kan water of thee op je bureau neer te zetten. Hydratatie houdt ons brein actief en laat ons fit voelen. Als je op kantoor werkt is er vaak die ene collega die drinken haalt of heb je een grote fles water in de auto liggen. Drie weken thuis werken vraagt daarom ook om het creëren van drinkgewoonten. Het drinken van twee glazen water in de ochtend zorgt niet alleen voor een goede ‘basis’, maar is ook goed voor je lichaam goed na een nacht slapen zonder hydratatie.

Maak het gezellig. Altijd wanneer ik thuis werk heb ik een muziekje en een geurkaars (het liefst van Woodwick) aan. Een verse bos bloemen op tafel helpt hier ook aan mee. Op Spotify, YouTube of MeditationMoments heb je verschillende study music-, concentratie- of binauralafspeellijsten. Dit zijn afspeellijsten afgesteld op een bepaalde frequentie. De frequenties die focus of creativiteit opwekken in je brein.

Als je kinderen hebt, maak duidelijke afspraken met ze. Zo weten niet alleen hun, maar ook jij waar je aan toe bent. Spreek duidelijke tijden af waarop jij werkt en zorg dat ze op die tijden zelf aan de slag kunnen (knutselen, spelen, tekenen of film kijken). Zorg dat ze wat beweging hebben. Dans met ze door de kamer, speel verstoppertje met ze voordat je achter je laptop kruipt. Dit kun je ook in blokken inplannen en een wekker zetten. Zo weten ze precies wanneer jij weer tijd voor ze hebt én blijft het drie weken gezellig, ook niet geheel onbelangrijk. Sowieso een goede tip: zorg ook bij de kinderen voor een goed ritme de komende weken.

Kom je ondanks de duidelijke routine nauwelijks toe aan werken? Pas dan de “Structuur-Junkie” geïnspireerde methode toe. Je werkdag begint dan elke dag om 5 uur. Zo kun je er van 5 tot 8 vol tegen aan en kun je daarna heerlijk ontbijten en genieten met je kids. Mocht je deze manier toepassen is het natuurlijk wel belangrijk dat je ’s avonds vroeg gaat slapen.

Zoek je buddy of collega op. We snappen allemaal hoe deze situatie voelt en het is verre van prettig. Om het thuiswerken makkelijker te maken is het slim om contact te hebben met een buddy ondernemer of collega te hebben. Samen de dag beginnen en afsluiten. Je hebt bijvoorbeeld elke dag om 09.00 uur even kort contact om te vertellen wat je doelen voor die dag zijn. Tegen welke taken zie je op en welke beloning ga je aan jezelf geven? Aan het einde van de dag neem je weer contact op met elkaar. Hoe is je werkdag verlopen? Wat ging goed en waar liep je tegenaan? Kunnen jullie elkaar misschien helpen? Het hoeft maar vijf minuten te zijn, maar het geeft een fijn gevoel om even de dag met elkaar door te nemen. Door het uit te spreken zit je ’s avonds ook met een rustiger gevoel op de bank.

Tijd is tijd. Dé valkuil van ondernemers is om te lang door te werken. En ja… Nu we al de hele dag thuis werken en onze bedrijven op z’n kop staan is dit nog moeilijker. Er is altijd wel wat te doen. Maar als er iets is wat ik in de afgelopen jaren – toen ik nog thuis werkte – heb geleerd is om te doseren en op tijd te stoppen, want voor je het weet ben je de hele avond aan het werk en ga je meteen door naar bed. Spreek daarom duidelijk met jezelf af hoeveel uur je per dag werkt en zet een wekker als reminder aan je eindtijd. En nee, niet dat saaie iPhone deuntje maar kies voor een tof en vrolijk muziekje. Je hebt tenslotte de hele dag hard gewerkt en dat mag gevierd worden!

Overzicht

Stel doelen en daag jezelf uit. Ik weet, het is lastig om doelen te stellen als werk ineens wegvalt of juist nú alles op jou aankomt. Zeker als je ook nog kinderen hebt die vanwege een dichte school ook thuis zijn. Maar daarom is het juist nu belangrijk om haalbare doelen te stellen. Zelf werk ik graag met de Pomodoro methode, waarin de drie belangrijkste taken op je to-do list staan. Dit kun je doen met behulp van Trello (Heeft ook een hele fijne app, ik ben fan!) of op een papieren to-do list. Ontdek wat voor jou het beste werkt. Maak een weekoverzicht met alle taken die je deze week gedaan wilt hebben. Vervolgens verdeel je deze taken over de hele week en maak je een to-do list per dag, inclusief de drie belangrijkste taken. Houd ook ruimte over je “brain dump”, ideeën of taken die je onverwachts binnen schieten. Je hoeft hier niet meteen mee aan de slag te gaan, maar het is wel uit je hoofd. Hierdoor kun jij je weer beter focussen en behaal je eerder je gestelde doelen.

Plan de belangrijkste of minst leuke dingen aan het begin van je dag, oftewel “Eat that frog”. Het is zo’n lekker gevoel wanneer je de taken waar je het meest tegenop zag af kunt strepen van je to-do list. Korte ervaringstip: het is nog beter om deze taken te doen voordat je mail opent en allerlei mensen gaat beantwoorden. In de ochtend zijn de meeste mensen het productiefst, beperk daarom onnodige afleiding zo veel mogelijk.

Over mail gesproken. Plan het lezen en beantwoorden van je e-mails op twee momenten van de dag. Bijvoorbeeld om 10.00 en 16.00 uur. De rest van de tijd is je mail uit. In het begin is dit waarschijnlijk heel even werken, maar aan het einde van de dag voel je je een stuk minder moe. Dit komt doordat je tussendoor minder afleiding hebt en minder vaak hoeft te schakelen. Want hoe meer jouw brein schakelt, des te meer moeite je brein heeft om zich te focussen. Wil je hier meer over weten? Dan raad ik je het boek Focus AAN/UIT aan van Mark Tigchelaar, staat ook nog een vol met tips die je direct kunt toepassen. Een win-win situatie dus!

Self-care

Zorg voor een goede ochtend routine. Sta op tijd op en sla je ontbijt zeker niet over, dit is jouw brandstof voor de rest van de dag! Ondernemer Charlotte van ’t Wout plant zelfs twee ontbijtjes in voor zichzelf, zo maken we overal een feestje van! En een kleine sidenote: laat het nou net drie weken de tijd kosten om een goede routine te creëren waar je je ook daadwerkelijk aan kunt houden.

Kleed je aan. Klinkt misschien gek, maar wanneer jij besluit om in je pyjama aan de slag te gaan ben je écht een stuk minder productief. Nu hoef je ook niet in je chicste outfit met naaldhakken achter je computer te zetten, maar door jezelf op te frissen en aan te kleden voel je je fitter, klaar voor de dag. En mocht je nu toch een aantal Skypecalls met collega’s of masterminds ingepland hebben ziet het er toch een stuk professioneler uit in een leuke trui dan in je pyjama met mascara op half 11.

Beweeg voldoende. Nu we thuis werken of misschien zelfs in quarantaine zitten, hebben we allemaal veel minder beweging. En dat terwijl beweging juist zo belangrijk is om onze hersenen te activeren en geactiveerd te houden! Nu sportscholen dicht zijn, zijn er gelukkig voldoende (gratis) apps die workouts aanbieden, of misschien heeft jouw sportschool wel een app waarin ze virtuele groepslessen/workouts aanbieden. Zelf vind ik de 7 minute workout app en Les Mills heel fijn. Wil je het beste resultaat? Begin je dag dan met een workout voor je aan het werk gaat en plan een korte workoutsessie (bijvoorbeeld een 7 minute workout) in tijdens je middagpauze.

Eet voldoende vitamines. Zorg voor gezonde voeding, dat ten eerste. Drink niet te veel koffie en matig suikers. Als je thuis werkt zit je voordat je het weet als een stuiterend Duracell konijntje achter je computer. Maar denk ook aan voldoende vitamine D, vitamine C, omega 3 en magnesium. Deze voedingsstoffen doen wonderen voor de hersenen (vooral bij vrouwen). Zo heb je minder last van stemmingswisselingen, slaap je beter en heb je overdag meer energie.

Plan pauzes. Thuis raak je snel afgeleid en voor je het weet sta je weer in de keuken te snoepen, de was uit de wasmachine te halen of het huis te stofzuigen. Of je werkt juist zo hard dat je vergeet om pauze te houden en voldoende te drinken en eten. De Pomodoro methode werkt hier goed mee samen, maar zet voor de zekerheid ook iedere ochtend een wekker voor jouw lunchpauze.

En als laatste: blijf positief. We voelen dit allemaal en op de een heeft het meer effect dan op de ander. Maar gaan de 101 scenario’s die de komende weken kunnen gebeuren jou nu echt helpen? Denk na over hoe je jouw business toch kan voortzetten. Heb hier vertrouwen in. Kom je er niet uit? Organiseer een online mastermind met mede-ondernemers die met dezelfde struggle zitten. Er zijn zoveel mogelijkheden. En zijn ze er in het ergste geval nu niet? Laat het los. Gebruik deze tijd nuttig om bij te tanken, een boek te lezen, een online cursus te volgen, je website aan te passen, opnieuw in je missie en aanbod duiken, administratie bij te werken of alvast je content voor de komende maand klaar te zetten. Wees positief want het laatste wat je nu kunt gebruiken is in een neerslachtige spiraal terecht komen.

Dat waren ze alweer. De vijftien tips die jou gaan helpen om de komende drie weken zoveel mogelijk uit het thuiswerken te halen. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad of dat je een aantal van deze tips toe kunt passen. Kom je er toch nog niet helemaal uit met dat thuiswerken of heb je nog vragen? Vanwege de situatie met het coronavirus organiseer ik online masterminds met verschillende ondernemers. Een momentje om samen te sparren, frustratie uit te spreken en herkenning ontdekken bij andere ondernemers. Heb je hier interesse in? Alles wat je hoeft te doen is op onderstaande knop te klikken en je mailadres achter te laten. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op!

Image
JESSICA VAN DUREN
FOUNDER OF THE BUSINESS RETREAT
Hey! Ben jij die ambitieuze vrouwelijke ondernemer met mooie dromen? Die die op vakantie tot de beste ideeën komt? Die ook meteen weer helemaal druk is in haar dagelijkse routine zodra je thuiskomt? Ik wel! Mijn carrière als ondernemer begon tien jaar geleden als fotografe. Sinds die tijd ben ik mezelf gaan verdiepen in het brein en inmiddels kan ik me een gespecialiseerd business en mental coach noemen. Wil jij up-to-date blijven met wat mij allemaal bezig houdt? Volg dan onze instagram!
Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in
Leave a reply