Jouw online zichtbaarheid vergroten?

Deze 7 tips gaan jou hierbij helpen!

Leestijd: 5 – 10 minuten

Een goede en succesvolle onderneming die door een goede online zichtbaarheid jouw klanten binnenhaalt. Je omzet wordt automatisch verhoogt, jij hoeft minder te werken en hebt meer vrije tijd. Het is iets waar alle ondernemers van dromen, toch? 

Maar nu even terug naar de realiteit. Het wordt tegenwoordig namelijk steeds lastiger om online op te vallen en jezelf te onderscheiden in de content die je publiceert. We weten dat het belangrijk is om actief te zijn op social media en regelmatig te posten, maar hoe zorg je ervoor dat je jezelf kunt blijven onderscheiden van de massa? Wij helpen je graag met de volgende tips.

Zorg voor een actieve website

Het belangrijkste voor een grote online zichtbaarheid is zichtbaar zijn in de grootste online zoekmachine: Google. Er zijn natuurlijk heel veel manieren om jezelf beter zichtbaar te maken. Denk bijvoorbeeld aan een snelle website en een goede SEO strategie. Maar wat misschien wel het belangrijkste is, het hebben van een actieve website.

Plaats regelmatig iets nieuwe content of pas bestaande content aan, dit voorkomt dat je een ‘oude’ website krijgt. Google wilt namelijk hun gebruikers de beste zoekresultaten aanbieden. Een website waar al lang geen aanpassingen zijn geweest of die al lang geen nieuwe content heeft geplaatst, wordt gezien als inactief en dus bestempeld als “niet gebruiksvriendelijk”. Google is kieskeurig, merkt dit op en zal vervolgens een andere onderneming boven jou plaatsen in de ranking. Kortom, zorg voor een actieve website anders ben je in no-time onvindbaar via Google door alle nieuwe content die over jouw vakgebied gepubliceerd wordt.

Werk met één centrale boodschap

Om op te vallen moet er voldoende content geplaatst worden, dit betekent veel content en wellicht veel verschillende onderwerpen. Daarnaast is er ook nog eens de kans dat deze content via verschillende platformen verspreid wordt. Daarom is het belangrijk in alle posts en op alle platformen dezelfde boodschap naar buiten wordt gebracht. Maar jouw posts zijn niet de enige die ze voorbij zien komen.

In 2012 zagen westerse consumenten gemiddeld zo’n 3600 reclames per dag. De tijd waarin social media nog niet zo groot was en er nog niet zoveel influencers en andere promotiemiddelen actief waren. Een aantal wat door deze ontwikkelingen minstens verdubbeld is. Het is dus enorm belangrijk dat jouw volgers jouw berichten dezelfde boodschap naar buiten brengen, zeker wanneer ze je op verschillende platformen volgen. Door in elk bericht één centrale boodschap van jouw onderneming te stoppen blijven ze deze herkennen en kun je een band met jouw volgers op gaan bouwen.

Kies je platformen

Is het belangrijk om op alle social media kanalen actief te zijn om zo je online zichtbaarheid te vergroten? Nee. Sterker nog dit is onmogelijk, er komen namelijk steeds nieuwe platformen bij. Daarom kun je beter focussen op maximaal drie platformen en zorgen dat je hier ook daadwerkelijk impact levert. Door te kiezen op welke platformen je actief bent kun je jezelf ook hier ook voor de volle 100% op focussen.

De keuze voor de platformen is afhankelijk van je doelgroep en natuurlijk je product/dienst. Daarnaast is het belangrijk dat jij het leuk vindt om op deze platformen te actief te zijn, kies daarom een platform wat bij je past. Is video’s maken helemaal jouw ding? Dan is YouTube wellicht interessant voor je. Maar heb je juist helemaal niets met video? Dan is het goed om op zoek te gaan naar wat nieuws, denk bijvoorbeeld aan Pinterest of LinkedIn.

Maak connecties met anderen

Kom uit jouw vertrouwde bubbel en reageer op kanalen van anderen, durf jezelf zichtbaar te maken. Door te reageren breng je jezelf onder de aandacht, iets wat door enkel iemand te volgen niet zal lukken. Daarnaast bouw je door te reageren een band met anderen op. Je leert elkaar kennen en creëert een gunfactor. Zodra jij wat voor anderen doet, zullen zij ook eerder bereid zijn om jou een gunst terug te doen. Ga dus vooral de gesprekken aan en ontwikkel een band met anderen.

Ga samenwerkingen aan met andere ondernemers

Werk samen met ondernemers die wat gemeen hebben met jouw product of dienst. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een video of podcast met elkaar op te nemen, samen een webinar te geven, samen iets te lanceren of een evenement te organiseren. Samen heb je namelijk veel meer mogelijkheden. Je beschikt niet alleen over meer kennis, maar hebt ook een doelgroep die ineens een stuk groter wordt en een budget wat groter is. Samen kunnen je dus veel meer impact maken waarin jullie naar voren komen als expert over jullie vakgebied.

Deel waardevolle content

Er is tegenwoordig zoveel waardevolle informatie beschikbaar dat het voor de consumenten onmogelijk is geworden om datgene te zoeken waar ze naar op zoek zijn. Doordat jij helemaal thuis bent in jouw vakgebied weet jij waar je moet zoeken om waardevolle content te vinden. Deel deze content ook op je platformen. Grote kans dat wanneer iets voor jou interessant is ,dit ook voor jouw volgers ook zo is. Jouw volgers kijken tegen jou op omdat jij ze helpt om van punt A naar B te komen, ze zien jou als hun expert. Daarnaast help je ze niet alleen met het filteren van alle informatie, maar wek je ook een stukje vertrouwen op omdat de content die je plaatst van meerdere bronnen afkomstig is.

Maak het persoonlijk

Durf jezelf te laten zien en deel je ervaringen. In het begin een grote drempel, maar wel een stap die ervoor zal zorgen dat je een persoonlijke band op gaat bouwen met je volgers. Durf jezelf te laten zien en je open te stellen door jouw verhalen, obstakels of ervaringen met je volgers te delen. Mensen willen graag zien wie er achter een bedrijf zit en onthouden verhalen die aan hun verteld worden. En laten we eerlijk zijn marketing is niets meer en niets minder dan mensen die zakendoen met mensen. Zodra jij meer van jezelf gaat laten zien, wordt het jouw onderneming een stuk menselijker, zullen mensen zich in zich in je gaan herkennen en heb je eerder een klik met jouw volgers.

Welk van deze tips ga jij gebruiken om jouw online zichtbaarheid te vergroten? Heb jij nog een tip die anderen kan helpen om online meer zichtbaarheid te krijgen? Laat het ons weten!

Image
JESSICA VAN DUREN
FOUNDER OF THE BUSINESS RETREAT
Hey! Ben jij die ambitieuze vrouwelijke ondernemer met mooie dromen? Die die op vakantie tot de beste ideeën komt? Die ook meteen weer helemaal druk is in haar dagelijkse routine zodra je thuiskomt? Ik wel! Mijn carrière als ondernemer begon tien jaar geleden als fotografe. Sinds die tijd ben ik mezelf gaan verdiepen in het brein en inmiddels kan ik me een gespecialiseerd business en mental coach noemen. Wil jij up-to-date blijven met wat mij allemaal bezig houdt? Volg dan onze instagram!
Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIN
Share
Tagged in
Leave a reply